AMSTERDAM - Een onbekend aantal gebruikers van microblogdienst Twitter heeft dinsdag een nieuw wachtwoord moeten aanvragen. De dienst had de accounts van de getroffen 'tweeps' uit voorzorg geblokkeerd.

Aanleiding zou de inbraak zijn in een klein aantal accounts, zo meldde Twitter dinsdag aan het eind van de middag (Nederlandse tijd). De dienst blokkeerde daarom de toegang voor een onbekend aantal gebruikers, en stuurde ze een e-mail met een link om een nieuw wachtwoord aan te vragen.

De boodschap zorgde voor veel verwarring onder gebruikers. Omdat op de site van Twitter aanvankelijk geen nadere informatie te vinden was, vreesden veel Twitteraars dat de e-mail zelf juist een zogenoemde 'phishing'-poging was. Cybercriminelen versturen vaak vergelijkbare oproepen om wachtwoorden aan te passen. De link in de e-mail verwijst in zo'n geval naar een vervalste website, en onderschept het wachtwoord van het slachtoffer.

Inmiddels is echter duidelijk dat de e-mail wel degelijk van Twitter zelf afkomstig is. Het beveiligingsteam van de dienst maakte dat dinsdag bekend. Details over de inbraak die aanleiding vormde voor de ingreep zijn nog niet bekend.

Gegroeid

Twitter is de afgelopen twee jaar onstuimig gegroeid. De site is daardoor een steeds aantrekkelijker doelwit geworden voor cybercriminelen, die Twitter bijvoorbeeld trachten te misbruiken voor de verspreiding van spam en virussen. Veel malafide websites proberen daartoe de inloggegevens van Twitteraars te onderscheppen.