DEN HAAG - De Consumentenbond heeft een kort geding tegen de telecombedrijven Vodafone en T-Mobile over sms-diensten verloren.

De ondernemingen hoeven niet te stoppen met een betalingssysteem dat voor de afrekening van deze diensten zorgt. Daarnaast moet de Consumentenbond overgaan tot een rectificatie van de bewering dat de providers bij klanten klakkeloos geld afschrijven voor bijvoorbeeld ringtones en dat klagen daarover weinig zin heeft.

De rechtbank in Den Haag deed dinsdag uitspraak in een zaak die door de Consumentenbond was aangespannen. Het kort geding maakte onderdeel uit van een campagne van de bond tegen 'sms-terreur'.

Jongeren

Volgens de bond klagen klanten van telecombedrijven veel over dure abonnementen voor sms-diensten. De klanten, veelal jongeren, zouden zijn gelokt met misleidende reclames.

Systeem

Het betalingssysteem van Vodafone en T-Mobile zou er volgens de Consumentenbond voor zorgen dat klanten nauwelijks hun geld terug kunnen krijgen. De telecombedrijven verdedigden zich dat het systeem, dat geld int namens de aanbieders van de sms-diensten, al veertien jaar wordt gehanteerd.

Een verbod zou ertoe leiden dat consumenten ook verstoken blijven van populaire sms-diensten, zoals filemelders en weerberichten.

Grote gevolgen

De voorzieningenrechter oordeelt nu dat een verbod te grote gevolgen heeft. Ook heeft de bond niet aangetoond dat er op grote schaal misbruik wordt gemaakt van het betalingssysteem. Het kort geding richtte zich vooral op misbruik door één aanbieder van een sms-dienst.

Rectificeren

De rechter eist dat de Consumentenbond binnen 24 uur na betekening van het vonnis een persbericht van vorige maand rectificeert waarin het kort geding werd aangekondigd. De bond moet daarin laten weten dat niet is aangetoond dat Vodafone en T-Mobile ''enige blaam'' treft.

Vodafone en T-Mobile lieten weten blij te zijn met de uitspraak. ''Wij willen echter ook de overlast van sms-diensten voor klanten terugbrengen'', aldus een woordvoerder van Vodafone. De Consumentenbond beraadt zich nog op een reactie.

Maatregelen

Over sms-diensten is al geruime tijd veel te doen. Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) heeft vorige maand maatregelen voorgesteld om misleiding van consumenten terug te dringen. Maandelijks komen er vier- tot vijfhonderd klachten binnen over sms-diensten, aldus Heemskerk.