AMSTERDAM - De 75e editie van de nationale Boekenweek gaat jongeren aanzetten tot 'twitteratuur'. Alle leerlingen van de vierde klas van het voortgezet onderwijs krijgen tijdens de Boekenweek het boek TXT cadeau, een bloemlezing van zestien verhalen die zijn geselecteerd door Abdelkader Benali.

De jongeren worden opgeroepen een van de verhalen in maximaal tien Twitter-tweets opnieuw te vertellen. Ze maken daarmee kans op kaarten voor het Lowlands-festival, inclusief een tent en een krat boeken.

''Met deze bloemlezing willen we jongeren de ogen openen voor literatuur'', zei directeur Henk Kraima van de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) maandag bij de presentatie van het Boekenweek-programma.

De verhalen in TXT, met een oplage van 215.000 exemplaren, gaan over dingen die 16-jarigen bezighouden. De leesbevorderingsactie voor de jeugd past bij het thema van de Boekenweek dit jaar: jong zijn.

Zwagerman

Joost Zwagerman schreef het Boekenweekgeschenk voor het literaire evenement, dat plaatsheeft van 10 tot en met 20 maart. Iemand die minstens 12,50 euro uitgeeft aan Nederlandstalige boeken, krijgt zijn boekje Duel cadeau. Van het geschenk worden 958.000 exemplaren uitgedeeld.

Duel gaat over een jonge museumdirecteur die een vermist schilderij gaat opsporen. Vlak na zijn aanstelling moet het museum voor onbepaalde tijd sluiten op last van de brandweer. Het Stedelijk Museum in Amsterdam, dat dicht is vanwege een verbouwing, stond volgens Zwagerman model voor zijn verhaal.

Titaantjes

Het motto van de Boekenweek is ontleend aan het beroemde verhaal Titaantjes van Nescio uit 1918. Op verzoek van de CPNB hebben 75 schrijvers een brief geschreven aan hun jonge ik. Die brieven zijn gebundeld in het boek Titaantjes waren we - Schrijvers schrijven zichzelf. Tijdens de Boekenweek is het boek ook te downloaden als e-book, waarmee de CPNB wil inspelen op de groei van e-readers.

E-readers

Toch blijven uitgevers zich vooralsnog richten op het papieren boek, zei Kraima. ''We gaan er van uit dat negen van de tien lezers een papieren boek prefereert boven een webversie.'' In 2009 zijn in Nederland ruim 45 miljoen boeken verkocht. Het aantal verkochte e-readers is ongeveer 12.000, waarbij circa 60.000 e-books zijn gedownload.