AMSTERDAM - De markt voor boeken en elektronica zakt in, maar internetwinkel bol.com zag in 2009 de omzet met 20 procent stijgen tot 268 miljoen euro.

Het aantal klanten dat iets bestelde bij de internetverkoper van boeken, cd's, dvd's, games, elektronica en speelgoed ging in het 'crisisjaar' omhoog van ruim 2 miljoen tot 2,5 miljoen. Dat maakte het concern dinsdag bekend.

Bol.com is inmiddels niet alleen de grootste internetwinkel van Nederland, maar kan zich qua omzet ook meten met de grootste 'fysieke' boeken-, dvd- en gameverkopers. Alle productcategorieën lieten in 2009 vrijwel hetzelfde groeipercentage zien.

Speelgoed

De verkoop van de artikelen die het bedrijf afgelopen jaar toevoegde aan het assortiment, zoals speelgoed, overtrof de verwachtingen. Op de drukste dag van het jaar, vijf dagen voor Sinterklaas, werden er in totaal 98.000 bestellingen genoteerd met een omzet van 1,8 miljoen euro.

Tevredenheid

Ook de winst ontwikkelde zich ''naar volle tevredenheid'', aldus algemeen directeur Daniël Ropers. Bol.com maakt geen exacte winstcijfers bekend. Ropers denkt niet dat er op korte termijn een verzadiging van de markt optreedt.

''Inmiddels doen acht miljoen mensen aankopen op internet en dat aantal blijft groeien. Wij zien dat steeds meer nieuwe internetklanten ook hier kopen. Ook bestaande klanten kochten afgelopen jaar vaker producten bij ons.''

Communities

Om de vraag van klanten en het aanbod nog beter bij elkaar te brengen, gaat het bedrijf dit jaar meer ruimte bieden aan klanten om hun ervaringen met anderen te delen. ''Je ziet op internet steeds meer dat mensen hun passies delen, er ontstaan communities'', aldus Ropers. Ook bij bol.com wil hij mensen meer laten profiteren van de ervaringen van anderen.

E-readers

Voor dit jaar denkt Ropers niet aan een introductie van een nieuwe productcategorie. Wel is er veel ruimte voor verdere uitbreiding. Onder meer bij de elektronica en bij de digitale boeken en -boekenlezers. Bol.com verkocht het afgelopen jaar 63.000 digitale boeken en 14.000 e-readers. ''Dit jaar gaan wij naar fase 2. Er komen dan steeds meer mogelijkheden bij, zoals kranten.''

Ondanks het succes, is een uitbreiding naar het buitenland ''niet de grootste prioriteit'', vindt de directeur. Net zo groot worden als in Nederland en succesvol concurreren met buitenlandse partijen ''is een lang en duur proces, niet de beste besteding van je aandacht''.

Geen beursgang

Ook een beursgang is volgens Ropers ''niet de ambitie op korte termijn''. Omdat bol.com goede cijfers haalt, hoeft het bedrijf niet op zoek naar nieuw kapitaal om te kunnen investeren. ''Maar dat is aan de aandeelhouders. Zeg nooit nooit.'' Het bedrijf, eerder in Duitse handen, is in april overgenomen door het Nederlandse investeringsfonds Cyrte.