WALTHAM - Het Amerikaanse computerconcern Apple gaat zich in navolging van Google richten op de verspreiding van advertenties op de mobiele telefoon. Apple heeft daarvoor het advertentiebedrijf Quattro Wireless gekocht.

Een overnamesom is niet bekendgemaakt. Het technologieblog All Things Digital, verbonden aan de Wall Street Journal, meldde eerder deze week dat Apple 275 miljoen dollar (192 miljoen euro) betaalt.

Twee maanden geleden trok Google 750 miljoen euro uit voor een concurrent van Quattro, AdMob.

Vaarwater

Apple en Google komen steeds meer in elkaars vaarwater. Google presenteerde dinsdag een nieuwe mobiele telefoon die een stevige concurrent moet worden van de iPhone van Apple.

Onderzoek

De overname van AdMob door de internetgigant wordt nog bekeken door de Amerikaanse mededingingsautoriteiten. Critici vrezen dat Google op mobiele telefoons net zo dominant wordt met advertenties als op het internet.

Google laat in een reactie dan ook weten dat het de stap van Apple toejuicht. Volgens het bedrijf toont de overname aan dat de markt voor mobiele advertenties "zeer concurrerend" is, wat "goed is voor gebruikers, uitgevers en adverteerders".