DEN HAAG - De consument is de dupe geworden van de concurrentieslag tussen aanbieders van snelle internetverbindingen via ADSL. Sinds die aanbieders elkaar uit de markt proberen te prijzen, heeft de Consumentenbond meer dan zeshonderd klachten over ADSL-verbindingen binnengekregen. Dat heeft de belangenbehartiger dinsdag gezegd.

"Kennelijk kunnen de providers de hoeveelheid nieuwe klanten niet aan", aldus een woordvoerster van de Consumentenbond. Volgens de bond zijn de aanbiedingen erg onduidelijk. De internetaanbieders zeggen bijvoorbeeld niet dat de lage tarieven soms slechts tijdelijk zijn.

Ook duurt het vaak lang voordat de snelle internetverbinding over de telefoonlijn werkt. Daarnaast zijn de helpdesks slecht bereikbaar en is overstappen naar een andere aanbieder bijna onmogelijk, aldus de Consumentenbond.

Twee maanden geleden barstte de strijd om de snelle internetter los. Zonnet introduceerde een goedkoop abonnement waarbij consumenten een beperkte hoeveelheid data mogen gebruiken. Diverse andere internetbedrijven kwamen direct met een antwoord.

De Consumentenbond gaat later deze maand bemiddelen tussen ontevreden internetters en de aanbieders van ADSL. Ongeveer 10 procent van de huishoudens met een aansluiting op internet maakt gebruik van de ADSL-techniek.