AMSTERDAM - Een derde van de Nederlanders kijkt wel eens een televisieprogramma terug via internet. Dat concluderen de Stichting KijkOnderzoek (SKO) en de Stichting Internetreclame (STIR) maandag in een gezamenlijk onderzoek.

Het gaat om de programma's van de publieke omroep en RTL die online worden gezet.

Ongeveer vier op de tien mensen tussen de 13 en 35 jaar keken het eerste kwartaal van dit jaar wel eens een programma terug via internet. Degenen die dat deden, bekeken gemiddeld vijftien keer een uitzending via internet.

Onder de 35- tot 65-jarigen keek 31 procent iets terug via internet en onder de 65-plussers was dat elf procent. De laatste groep bekeek gemiddeld vier uitzendingen.

Informatief

In ruim achttien procent van de gevallen dat een programma via internet wordt binnengehaald, gaat het om een informatief programma. Dat genre is daarmee het populairst.

Op de tweede plaats komen amusementsprogramma's. Dramaseries staan op de derde plaats. Mensen die dramaseries via internet bekijken, kijken overigens wel vaker via internet dan degenen die andere programma's via het net bekijken.

Trouwe fans

Volgens de onderzoekers van SKO en STIR is het de eerste keer in Nederland dat dergelijk terugkijkgedrag in kaart wordt gebracht.

SKO rapporteert sinds september 2008 structureel over het aantal opgevraagde internetstreams van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en RTL. Daarbij is het echter onduidelijk wat het profiel van de kijker is.

STIR meet in een panel van tienduizend respondenten wie welke websites bezoekt. Deze organisatie publiceert nog niet over streaming tv (naar rechtstreekse televisie kijken via internet), omdat daarvoor vereiste informatie bij de streams ontbreekt.