AMSTERDAM - Mediaconcern News Corp. sluit zich aan bij een online platform dat zich moet ontwikkelen tot een soort 'iTunes' voor tijdschriften.

In november brachten verschillende Amerikaanse media het bericht dat uitgevers als Time en Condé Nast werken aan een site waar hun magazines in verschillende digitale formaten beschikbaar zouden komen. Gebruikers zouden de bladen bijvoorbeeld kunnen kopen in edities voor gebruik op e-readers.

Naar verluidt zouden de plannen voor het platform, dat wel wordt vergeleken met Apples muziekwinkel iTunes, in december worden onthuld.

News Corp.

Volgens de Wall Street Journal heeft ook News Corp. zich bij het initiatief aangesloten. Het bedrijf is vooral bekend als eigenaar van kranten als de Financial Times, de Wall Street Journal en The Sun, tv-zenders als Sky en Fox en vriendensite MySpace, maar daarnaast geeft het concern van topman Rupert Murdoch ook een groot aantal tijdschriften uit - met name op het gebied van sport en vrije tijd.

Google

Murdoch zoekt al langere tijd naar manieren om geld te verdienen met de internetactiviteiten van zijn uitgaven. Onlangs maakte hij bekend dat hij zijn kranten uit de zoekresultaten van Google wil laten verwijderen, omdat dat bedrijf zou 'parasiteren' op het werk van de redacties. Murdoch wil dat bezoekers gaan betalen voor toegang tot de websites.