AMSTERDAM - Google schotelt internetters voortaan standaard gepersonaliseerde resultaten voor in zijn zoekmachine. Dat doet het aan de hand van eerdere zoekopdrachten. De functionaliteit kan wel worden uitgeschakeld.

Google bood de functionaliteit al langer aan, maar tot dusverre alleen voor ingelogde gebruikers die de mogelijkheid zelf hadden ingeschakeld. In een toelichting zegt Google dat het hoopt gebruikers relevantere resultaten te kunnen aanbieden.

Als voorbeeld noemt het bedrijf in een filmpje zelf de zoekopdracht 'sox'. De ene internetter doelt daarmee op een baseballteam, terwijl de andere op zoek is naar informatie over de Sarbanes–Oxley Act, een Amerikaanse wet die onder meer boekhoudregels vastlegt.

Eerdere opdrachten

Op basis van eerdere zoekopdrachten die gebruikers hebben ingevoerd, probeert Google te voorspellen welke van de twee opties de bezoeker bedoelt, en zet de voor hem meest relevante resultaten bovenaan.

Google legt daartoe met behulp van een zogenoemd cookie de zoekopdrachten vast die de gebruiker in de voorbije 180 dagen heeft ingevoerd.

Advertenties

De functionaliteit is voor Google zelf ook nuttig: het maakt het voor het bedrijf mogelijk om naast de zoekresultaten ook relevantere advertenties te tonen.

Wie er geen prijs op stelt dat Google zijn zoekgeschiedenis registreert, kan de functionaliteit uitschakelen.