AMSTERDAM - Online advertentiebedrijf WebAds verkoopt in 2010 geen banners meer. Het ooit alomaanwezige advertentieformaat heeft sterk aan populariteit ingeboet.

Dat meldt WebAds maandag. Het bedrijf, dat advertentieruimte exploiteert op ruim 130 websites, zegt dat de banner te klein en te weinig effectief wordt gevonden. Grotere advertentieformaten, zoals de zogenoemde 'leaderboards' en 'rectangles' nemen de plaats van de banner in.

De traditionele banner, met een standaardafmeting van 468 bij 60 pixels, verscheen zo'n vijftien jaar geleden voor het eerst op internet.

Creativiteit

Volgens WebAds is de 'skyscraper', een verticale variant van de banner, het volgende formaat dat zal verdwijnen. Beide formaten bieden volgens het bedrijf te weinig ruimte voor creativiteit van de adverteerder, en hebben te weinig effect.

Het bedrijf zegt te verwachten dat advertenties op internet steeds groter zullen worden. Ook denkt WebAds dat adverteerders steeds vaker zullen kiezen voor andere vormen van reclame, zoals sponsoring.