AMSTERDAM - Terwijl microblogdienst Twitter zich afvraagt hoe de dienst omgezet kan worden in klinkende munt, is de Nederlandse dienst Twitmij vrijdag begonnen met het betalen van 'twitteraars'. "Vooral vrouwen zijn veelgevraagd door adverteerders."

Adverteerders betalen Twitmij en zijn aangesloten groep gebruikers voor het laten schrijven van tweets (berichtjes) op Twitter. De dienst put hiervoor uit de 1500 webloggers die al betaald weblogs bijhielden voor het moederbedrijf Blogmij.

In Nederland is het een nieuw initiatief, maar in het buitenland verdienen twitteraars via diensten als Beamagpie.com en Sponsoredtweets.com al langer geld met hun korte teksten.

Adverteerders

"Ongeveer twee adverteerders per week vragen of we ook iets met Twitter kunnen doen", zegt directeur Niels Oude Luttikhuis. Daarbij zitten grote namen als KPN, Vodafone en Samsung. Zij zien volgens hem dat Twitter persoonlijker is dan webloggen, en daarnaast makkelijker om ook onderweg op je mobieltje te volgen.

"Twitter is nog relatief klein, en opmerkingen kunnen snel door een grote groep opgepikt worden", verklaart hij de aantrekkingskracht van de in 2006 gestarte dienst. Nederland telt zo'n 400.000 geregistreerde gebruikers.

AD

Mediabureaus geven Twitmij voorbeeldteksten die individuele twitteraars vervolgens kunnen gebruiken. Maar het liefst zijn de tweets zelf geschreven, zegt Oude Luttikhuis. Er moet ook ST (sponsored tweet), of AD (advertentie) bij de tweet staan om de commerciële boodschap te scheiden van de overige berichten. "We willen mensen niet misleiden", aldus de ondernemer.

De betaalde berichten zijn vooral bedoeld om verder te lezen. "Het kan een verwijzing zijn naar een actiesite of weblog met meer informatie", zegt Oude Luttikhuis hierover.

2000 euro

Op dit moment zijn al 150 twitteraars actief via Twitmij. Zij kunnen zelf bepalen hoeveel hun tweets waard zijn. Dit kan in theorie oplopen tot 2000 euro per bericht, maar de adverteerder moet uiteindelijk bepalen of hij dit bedrag ervoor over heeft.

Alles hangt af van het aantal followers en in welke markt ze 'tweeten'. Vooral vrouwen die over mode en 'lifestyle' twitteren zijn in trek bij adverteerders, meldt Oude Luttikhuis. "Daar is de grootste vraag naar."