AMSTERDAM - Jongeren denken over twintig jaar hun nieuws vooral van internet te halen. Televisie komt dan op een tweede plaats. De krant en de radio spelen in de ogen van jongeren nog maar een marginale rol in de toekomst.

Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, naar aanleiding van het 50-jarig jubileum van het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren dat vrijdag wordt gevierd.

Het bureau ondervroeg eerder deze maand 1491 personen van 13 jaar en ouder. Van de respondenten zegt 87 procent van de 13- tot 65-jarigen nieuws (ook) via de televisie tot zich te nemen, 65 procent noemt het internet.

Rollen omgekeerd

''Over twintig jaar zouden de rollen wel eens omgekeerd kunnen zijn'', constateert TNS NIPO. ''80 procent denkt in 2029 zijn nieuws van het internet te halen en 72 procent (ook) van tv. De krant gaat nog meer inleveren: van 59 procent naar 37 procent.''

De onderzoekers noemen het opmerkelijk dat de ondervraagden van Twitter en sms als nieuwsmedia geen al te hoge verwachtingen koesteren.

Gratis krant

Een groot deel van de tieners (41 procent) vindt het een 'beetje dom' om te betalen voor nieuws, een opvatting die echter onder de twintigers niet sterk leeft en die naarmate men ouder is, zo goed als geen steun meer krijgt.

Volgens tieners is een gratis krant net zo goed als een betaalde krant. Dat vindt 71 procent, 16 procent is het er niet mee eens.