AMSTERDAM - De e-reader zal een plaats krijgen in de zakelijke markt, naast boeken en online informatiebronnen. Daarvan is bestuursvoorzitter Nancy McKinstry van informatieconcern Wolters Kluwer overtuigd.

De uitgever is er klaar voor.

''Wij willen dat onze klanten documenten op elk moment van de dag kunnen raadplegen en aanpassen via welk medium dan ook.'' Wolters Kluwer levert juridische, medische en financiële informatie.

Daarbij verwacht de topvrouw dat de teksten deels ook driedimensionaal wordt weergegeven, zowel online als op de digitale leesplank. ''Denk daarbij aan plaatjes, die eruit springen en kunnen worden vergroot'', aldus de topvrouw in een interview met het ANP.

Energie

Wolters Kluwer stopt steeds meer energie in de ontwikkeling van elektronische boeken voor de reader. Technologisch gezien is er niet veel verschil tussen de ontwikkeling van informatie die op een e-reader kan worden gelezen en het leveren van online informatie, een markt waarin Wolters Kluwer steeds groter wordt.

''We hebben producten die op de e-reader gelezen kunnen worden en we staan klaar voor het geval onze klanten om meer vragen.''

Maar zover is het nog lang niet met de e-reader. ''Het is nog een erg kleine markt vanwege de beperkte mogelijkheden'', aldus de topvrouw. Het grootste deel van de teksten van Wolters Kluwer wordt nog op de traditionele wijze gelezen: op papier.

Kinderschoenen

Net als in veel landen staat in Nederland digitaal lezen nog in de kinderschoenen. In de zakelijke markt is dat niet anders. McKinstry heeft van Nederlandse klanten vooralsnog geen verzoeken gekregen om informatie te leveren voor gebruik op de e-reader.

Voor professionals lijkt er op dit moment niet zoveel meerwaarde aan het gebruik van een e-reader te zitten, omdat er nog allerlei nadelen kleven aan het gebruik.

Tot voor kort konden de verschillende versies van de digitale leesplank, zoals de Kindle van Amazon, de Reader van Sony en de Nederlandse Iliad, bijvoorbeeld niet op internet.

Internetgebruik

Zelfs nu is dat probleem nog niet helemaal opgelost. Zo beperkte Amazon het internetgebruik van de allernieuwste versie van de Kindle, in oktober gepresenteerd, buiten de Amerikaanse landsgrenzen omdat het te duur zou zijn.

In november brengt Sony een Reader op de markt die een internetverbinding heeft. Maar die is voorlopig alleen bedoeld voor de Amerikaanse markt.

Bovendien zijn de readers nog niet ver genoeg ontwikkeld om het lezen van de teksten die Wolters Kluwer maakt aantrekkelijk te maken. McKinstry: ''Je kunt nog geen aantekeningen maken in de tekst en niets permanent highlighten.''

Studiehulpmiddelen

Het zijn volgens de topvrouw op dit moment meer studiehulpmiddelen of een manier om snel even een tekst door te nemen. De e-reader zal volgens de topvrouw daarom de meeste invloed hebben in de onderwijssector.

Hoe groot die impact zal zijn, weet McKinstry niet. Wolters Kluwer verkocht in 2007 zijn educatietak.