AMSTERDAM - De negentienjarige Tilburger Michael van Poppel verwierf met zijn Twitter-account BreakingNews internationale faam. Hij staat nu op het punt zijn account voor heel veel geld te verkopen.

Op dit moment heeft Van Poppel met zijn razendsnelle nieuwsdienst ruim 1,3 miljoen volgers. In de korte tijd dat BreakingNews bestaat, heeft de dienst deze grote schare volgers opgebouwd door keer op keer de gevestigde orde te snel af te zijn met nieuws.

Het volgen is gratis; geld verdient Van Poppel er nog niet mee. Maar dat is snel voorbij. De voormalig werknemer van een AH To Go staat namelijk op het punt zijn account te verkopen aan een gerenommeerd mediabedrijf. Welke dat is, kan Van Poppel nog niet zeggen. Naar verluidt zal deze speler ettelijke tonnen op tafel leggen voor de 1,3 miljoen volgers.

Traditioneel

Bovendien zal de koper een abonnement nemen op de op te zetten betaalde nieuwsdienst waarmee Van Poppel momenteel druk bezig is. Het geld dat hij verdient met de verkoop van zijn account, zal Van Poppel ook hierin investeren. Van Poppel denkt snel te kunnen groeien naar ‘enkele tientallen’ medewerkers, zo zegt hij tegenover NUzakelijk.

Nu nog werkt de Tilburger samen met enkele vrijwilligers vanuit Mexico, Ierland en de Verenigde Staten. Zij halen het nieuws overal vandaan. “Veel krijgen we binnen als tip waar we dan achteraan gaan bellen. Wat dat betreft werkt BreakingNews dus eigenlijk heel traditioneel."

Snelheid

Van Poppel denkt dat hij zich kan onderscheiden van bijvoorbeeld persbureau AP op snelheid. “Je ziet dat zij door een logge organisatie vaak veel te traag zijn. Soms brengen ze iets uren nadat wij het al gemeld hebben.”

De kritiek dat BreakingNews alleen nieuws van andere persbureaus brengt, weerlegt Van Poppel. “Zo begonnen we inderdaad ooit, maar inmiddels is dat allang niet meer zo. We hebben heel veel eigen nieuws.”

Bin Laden

Het meest indrukwekkende staaltje is de fameuze Bin Laden-video waarop Van Poppel door zijn contacten bij de Amerikaanse overheid de hand op wist te leggen. Deze video verkocht hij in 2007 voor slechts 1000 euro door aan Reuters. “Dat had achteraf wel wat meer kunnen zijn”, verzucht hij.