AMSTERDAM - De overlast die spam veroorzaakt bij internetproviders, bedrijven en consumenten zal ondanks een verbod op deze ongevraagde elektronische berichten niet verminderen.

Dit zegt brancheorganisatie DDMA namens de direct marketing industrie (direct mail, telemarketing, sales promotion, e-commerce) naar aanleiding van het spamverbod dat in ons land per 1 oktober ingaat.

''Spam is een wereldwijd probleem. Zolang nog ongeveer 95 procent van het spamverkeer uit het buitenland komt, krijg je de grote bulk aan ongevraagde e-mail nog steeds binnen'', stelt een woordvoerster van de DDMA.

Zolang het verbod alleen voor Nederland geldt, zal het probleem blijven, verwacht de DDMA.

Regelgeving

Intussen zucht het Nederlandse bedrijfsleven onder de nieuwe regelgeving.

Mochten vanaf 2004 consumenten al niet meer zonder toestemming per e-mail en fax worden bestookt met commerciële, charitatieve of ideële boodschappen, vanaf oktober is het ook verboden mailings naar bedrijven te versturen.

Vooral voor adverteerders is het daardoor lastiger hun producten onder de aandacht te brengen.

Opta

Telecomwaakhond Opta kan Nederlandse bedrijven die toch doorgaan met het versturen van spam boetes opleggen, tot maximaal 450.000 euro.

Het ministerie van Economische Zaken beoogt hiermee niet alleen de overlast tegen te gaan, maar ook criminaliteit.

Spam wordt nogal eens gebruikt om persoonlijke gegevens te achterhalen in computers.

Klachten

Opta houdt al sinds 2004 toezicht op spam op basis van klachten via www.spamklacht.nl. Daar zijn tot nu toe 64.000 klachten binnengekomen.

Behalve via e-mail kan spam over alle elektronische kanalen zoals mobiele telefoon, fax, telefoon en 'social networking'-websites als Hyves en Twitter worden verstuurd.

Bel-me-niet

Per 1 oktober is daarom ook het Bel-me-niet-register van kracht. Bedrijven mogen personen die daar staan ingeschreven niet meer benaderen voor telefonische verkoopdoeleinden.

Uit een onderzoek van Intomart GFK blijkt dat een kwart van de consumenten zich inmiddels via het register heeft afgemeld voor telemarketing. Nog eens een kwart wil dat gaan doen.

Verkoopkanaal

De Stichting Consumentenlijn Telemarketing, een initiatief van het Nederlands bedrijfsleven dat gebruik maakt van de telefoon als verkoopkanaal, meent dat de consument daarmee de kans op lagere prijzen laat liggen.

De stichting heeft als tegenwicht de site belmewel.nu in het leven geroepen om consumenten ''een goede afweging te laten maken'' voordat ze besluiten voorgoed onbereikbaar te worden voor telemarketeers.

Een woordvoerder van de Consumentenlijn verwacht dat bedrijven wel naar alternatieven voor telemarketing gaan zoeken, zoals huis-aan-huis-bezoeken en advertenties.

''Ze moeten andere manieren gaan vinden om consumenten ongevraagd te blijven benaderen, anders is er geen bedrijf te runnen.''