AMSTERDAM - De Britse online advertentiemarkt was in de eerste helft van 2009 voor het eerst groter dan die voor televisiereclame.

Dat meldt de Britse vestiging van het Internet Advertising Bureau woensdag. De bestedingen voor reclame op internet groeiden met 4,6 procent tot ruim 1,75 miljard pond (ruim 1,9 miljard euro) in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Het totale aandeel van internet in de advertentiemarkt stijgt daarmee tot 23,5 procent.

Dat is mede te danken aan de forse krimp van andere sectoren binnen de advertentiemarkt. Zo daalden de tv-reclamebestedingen in de eerste helft van 2009 met ruim 16 procent tot 1,64 miljard pond. Daarmee is het televisiereclame voor het eerst kleiner dan advertenties op internet.

Zoekadvertenties

Binnen de online reclamebestedingen doen vooral advertenties op zoekmachines het goed. Die zijn aantrekkelijk voor adverteerders, omdat ze vaak heel specifiek aansluiten op de belangstelling van consumenten.

Aan deze vorm van adverteren werd bijna 7 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. In totaal besteedden adverteerders 1,05 miljard pond aan zulke reclame, bijna 60 procent van de totale online reclame-uitgaven.

Banners

De zogenoemde display-advertenties - traditionele bannercampagnes - waren juist minder in trek. In de eerste helft van 2009 leverden deze advertenties 316,5 miljoen pond op, een daling van 5,2 procent ten opzichte van vorig jaar.