DEN HAAG - De Consumentenbond heeft bij de Reclame Code Commissie (RCC) klachten ingediend tegen drie aanbieders van sms-abonnementsdiensten.

Het betreft Celldorado, Artiq Mobile B.V. en D2 Mobile, aldus de Consumentenbond dinsdag.

De klachten zijn het voorlopige resultaat van het inmiddels gesloten meldpunt sms-klachten op consumentenbond.hyves.nl.

De bond ontving in korte tijd ruim driehonderd klachten over sms-diensten. De schade voor consumenten kan volgens de organisatie oplopen tot duizenden euro's.

Analyse

In oktober komt de Consumentenbond met een nadere analyse van de meldingen.

Een eerste klacht tegen aanbieder Celldorado en Artiq Mobile B.V. betreft de reclame voor 'fun applicatie' Friend Tracker.

Deze suggereert volgens de Consumentenbond ten onrechte dat je iemand via zijn mobiele telefoon kunt opsporen. Ook wordt in de reclame het woord 'gratis' ten onrechte gebruikt.

Funsounds

De tweede klacht tegen dezelfde aanbieders gaat over reclame voor funsounds. Gelokt met 'Win een Apple iPhone 3G Shine' lijkt het alsof je met het invoeren van je mobiele nummer kans maakt op deze telefoon.

''Echter, je zit hierdoor vast aan een abonnement'', concludeert de bond.

De derde klacht is gericht tegen aanbieder D2 Mobile met hun website www.dommezel.com. Wie deelneemt aan de IQ-test maakt kans op geweldige prijzen, suggereert de site.

IJsberg

Maar sms'en leidt vooral tot een abonnement dat tientallen euro's per maand kost, aldus de klacht.

Directeur Bart Combée van de Consumentenbond: ''Dit is slechts het topje van de ijsberg. Internet staat vol met misleidende reclame over sms-diensten.

Daar moeten scherpere regels voor komen. Ik ga er vanuit dat staatssecretaris Heemskerk na de evaluatie van de sms-gedragscode in oktober tot dezelfde conclusie komt.''

Problemen

Consumenten krijgen soms ook te betalen sms'jes zonder dat zij zich hiervoor hebben aangemeld, blijkt uit de meldingen.

Telefoonproviders vertonen verder weinig medewerking als eigen klanten problemen hebben met een sms-abonnementsdienst.