AMSTERDAM - Consumenten willen meer hypothecaire zaken via internet kunnen regelen dan momenteel door de hypotheekverstrekkers worden aangeboden.

Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte, een bedrijf dat financiële diensten levert, onder 750 Nederlandse consumenten.

Hoewel persoonlijk advies belangrijk blijft, is er een groeiende behoefte aan meer dienstverlening via internet. De consument wil dat het hele proces van de hypotheekkeuze online geregeld moet kunnen worden, zo wijst het onderzoek uit.

Uitkomsten

Maar liefst 80 procent van de ondervraagden vindt het essentieel dat de consequenties van een hypotheekkeuze online doorberekend kunnen worden.

Ongeveer de helft van de deelnemers wil offerteaanvragen ten allen tijde online kunnen invullen. Bijna 40 procent van de respondenten geeft aan het liefst meteen een offerte te ontvangen tegen het meest gunstige tarief.

Buitenland

Als deze uitkomsten worden vergeleken met buitenlandse hypotheekverstrekkers is er volgens Erwin Heukels, senior manager bij Deloitte, een duidelijke conclusie te trekken: “De ontwikkeling van Nederland in online dienstverlening op het gebied van hypotheken loopt achter op hypotheekmarkten als die van de Verenigde Staten en Engeland.”