AMSTERDAM - Online quizjes behoren tot de populairste activiteiten op sociaal netwerk Facebook. Maar gebruikers geven als ze zo'n quiz invullen veel meer informatie over zichzelf en hun vrienden weg, dan ze beseffen.

Daarvoor waarschuwt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging ACLU, die een eigen Facebook-quiz heeft ontwikkeld om het probleem te illustreren. Die laat zien dat de makers van zo'n quiz toegang hebben tot vrijwel alle informatie die de gebruiker ooit op Facebook over zichzelf heeft prijsgegeven. Een quiz kan informatie opvragen over onder andere de naam, woonplaats, leeftijd, seksuele voorkeur, politieke opvattingen, foto's en achtergelaten berichtjes.

Vrienden

Het probleem beperkt zich bovendien niet tot de eigen informatie. Wie een quizje invult, geeft de makers daarmee ook toegang tot de profielinformatie van zijn Facebookvrienden, zo laat de quiz van de ACLU zien. De ACLU zegt zelf wel de privacy te respecteren van gebruikers die de quiz invullen.

Marketing

De gebruikersvoorwaarden van Facebook stellen weliswaar beperkingen aan de informatie die applicaties als quizjes kunnen verzamelen en gebruiken, maar die zijn volgens de ACLU onmogelijk te controleren of te handhaven. De organisatie waarschuwt dat er geen enkele garantie is dat ontwikkelaars de gegevens niet misbruiken, bijvoorbeeld door ze te verkopen voor marketingdoeleinden.

Aanpassingen

Op de instellingenpagina van Facebook is het mogelijk om een deel van de informatie voor quizjes en andere applicaties af te schermen. Dat is echter niet de standaardinstelling. Volgens de ACLU zou dat moeten veranderen.

In een eerste reactie laat woordvoerder Barry Schnitt van Facebook tegenover de San Jose Mercury News weten zich de kritiek van de ACLU aan te trekken. De netwerksite zegde donderdag al toe om gebruikers meer duidelijkheid en controle te geven over de informatie die de site aan derde partijen verstrekt. Dat deed Facebook naar aanleiding van een diepgravend onderzoek van de Canadese privacywaakhond Jennifer Stoddart.