'Consument krijgt nog steeds sms'jes opgedrongen'

AMSTERDAM - De gedragscode om te voorkomen dat consumenten ongewild worden opgescheept met een sms-abonnement werkt niet. Niet alle aanbieders hebben de code ondertekend.

De richtlijnen moeten scherper, zegt de Consumentenbond dinsdag in het AD.

Sinds vorig jaar moeten aanbieders van sms-diensten duidelijk aangeven wat de voorwaarden zijn.

Maar de Consumentenautoriteit, die toeziet op consumentenrecht, krijgt volgens de krant wekelijks tientallen meldingen over de zogenoemde sms- en ringtonemaffia.

De Consumentenbond wil dat er een leeftijdsgrens komt, maar telecomwaakhond Opta wijst erop dat de leeftijd niet valt te controleren.

Internetspel

Als voorbeeld wordt in het AD een 13-jarige jongen uit Gouda genoemd. Hij gaf zijn mobiele nummer om verder te komen in een internetspel, waarop hij in een paar dagen honderden sms'jes kreeg. Die bleken 1,26 euro per stuk te kosten. De jongen raakte met twee telefoons in totaal 1600 euro kwijt.

De aanbieder van het spel stelt in de krant dat een 13-jarige in de supermarkt ook alles kan kopen wat hij wil en legt de schuld bij de vader. Die had zijn zoon ook een prepay-telefoon kunnen geven.

Ook is het mogelijk om zulke sms'jes te blokkeren, maar niet alle telecomaanbieders bieden die mogelijkheid.

Tip de redactie