AMSTERDAM - Er valt steeds meer geld te verdienen met computerspelletjes. Zo werd halvewege augustus 2003 het spel Madden NFL 2004 gelanceerd. In Europa is dit spel niet echt een topper want het betreft een simulatie van Amerikaans voetbal. In de VS echter werden er binnen drie weken twee miljoen exemplaren van verkocht, goed voor 100 miljoen dollar. Verwacht wordt dat binnen een jaar nog eens twee miljoen exemplaren van het spel zullen worden verkocht.

Bijkomend voordeel is dat specifieke muziek in het spel verwerkt kan worden waardoor in een klap een miljoenenpubliek bereikt kan worden. Volgens marktonderzoeksbureau Veronis Suhler Stevenson zullen Amerikanen dit jaar gemiddeld 75 uur besteden aan het spelen van videogames.

Dat is ruim twee keer zoveel als in 1997 en bijna net zoveel als de tijd die besteed wordt aan het kijken naar dvd`s en videofilms. Momenteel heeft meer dan de helft van de Amerikaanse huishoudens een spelmachine in huis.

Voorbeelden van die spelmachines zijn de Sony Playstation, de Microsoft Xbox en de draagbare Nintendo Game Boy Advance. In 2002 werd in de videogame-industrie ongeveer 28 miljard dollar omgezet. Analisten verwachten dat de spelletjesindustrie aan het einde van dit decennium even groot zal zijn als bijvoorbeeld de muziek- of filmindustrie.