Twitter krijgt dit jaar betaalde accounts

AMSTERDAM - Microblogdienst Twitter gaat bedrijven nog dit jaar de mogelijkheid bieden om een betaald account met extra mogelijkheden te openen.

Dat zegt medeoprichter Biz Stone van de dienst in een interview met Venturebeat. De betaalde accounts zouden bijvoorbeeld meer inzicht geven in statistieken, zodat bedrijven kunnen zien of hun communicatiestrategie op Twitter effectief is.

Gratis

De betaalde accounts zouden de eerste serieuze bron van inkomsten kunnen vormen voor de dienst, die het afgelopen jaar weliswaar is gegroeid als kool, maar nog geen ontwikkeld bedrijfsmodel had gepresenteerd. Gebruik van Twitter is gratis, en de site toont ook geen advertenties.

Stone zei in februari al dat de dienst nadacht over mogelijkheden om de groeiende populariteit van Twitter onder bedrijven in klinkende munt om te zetten, maar liet toen weten nog geen concrete plannen te hebben voor een betaalde dienst.

Friendfeed

Stone laat tegenover Venturebeat ook weten dat Twitter gesprekken heeft gevoerd met Friendfeed, een site die updates van gebruikers van verschillende sociale netwerken combineert tot één stroom waarin al hun online activiteiten worden gebundeld.

Friendfeed, een dienst die sterk aan Twitter doet denken, werd eerder deze maand gekocht door netwerksite Facebook. Facebook zou naar verluidt zo'n 50 miljoen dollar voor Friendfeed hebben betaald, grotendeels in aandelen.

Tip de redactie