'Tweet' wordt geen handelsmerk

AMSTERDAM - Twitter is er niet in geslaagd om het woord 'tweet' vast te leggen als handelsmerk. Pogingen daartoe leidden eerder tot veel kritiek.

De snelgroeiende microblogdienst maakte op 1 juli bekend dat het in april van dit jaar bescherming had gevraagd voor het gebruik van de term 'tweet'. Een tweet is een berichtje dat op Twitter is gepost.

Dat bericht volgde op berichten dat Twitter een ontwikkelaar in een e-mail had gevraagd om de term 'tweet' op zijn website niet te gebruiken, omdat dat een beschermde handelsnaam zou zijn.

Ophef

De aankondiging leidde tot veel ophef, omdat er inmiddels talloze voor Twitter ontwikkelde websites en applicaties bestaan die de benaming gebruiken. Medeoprichter Biz Stone haastte zich dan ook om te verklaren dat Twitter niet van plan is om achter ontwikkelaars van dergelijke toepassingen aan te gaan.

Afgewezen

Een weblogger ontdekte echter dat Twitter er - in weerwil van de e-mail - helemaal niet in is geslaagd om het woord 'tweet' vast te leggen. Op de dag van Stones aankondiging, liet het Amerikaanse handelsnamenregister weten de aanvraag voorlopig af te wijzen.

Reden is dat tenminste drie andere bedrijven Twitter te vlug zijn afgeweest door zelf een aanvraag in te dienen. Het lijkt daarom hoogst onwaarschijnlijk dat de microblogdienst de naam nog zal weten vast te leggen.

Tip de redactie