AMSTERDAM - Meer dan de helft van de Britse jongeren is bereid om te betalen voor een dienst waarmee onbeperkt legaal muziek kan worden gedownload, en staakt dan het gebruik van bestandsuitwisselingsdiensten. Toch kopen de meesten dan nog steeds cd's.

Dat blijkt uit een onderzoek (PDF) dat de universiteit van Hertfordshire heeft uitgevoerd in opdracht van UK Music, een brancheorganisatie van de Britse muzieksector. De wetenschappers ondervroegen meer dan 1800 jongeren van 14 tot 24 jaar.

De enquête bevat goed en slecht nieuws voor de platenmaatschappijen. Zo blijken jongeren massaal muziek te downloaden en te kopiëren zonder daarvoor te betalen: 61 procent heeft wel eens bestandsuitwisselingssoftware gebruikt, en daarvan doet 83 procent dat iedere week of zelfs iedere dag.

Complete collectie

Ook kopieerde 86 procent wel eens een cd voor vrienden, en gebruikte driekwart e-mail, Skype, MSN, bluetooth of andere moderne techniek om muziek te delen. Meer dan de helft (57 procent) heeft zelfs ooit de volledige muziekcollectie van een vriend gekopieerd.

Volgens de onderzoekers is de grote meerderheid van de ondervraagden zich er van bewust dat downloaden van muziek in Groot-Brittannië verboden is, maar dat weerhoudt de jongeren er niet van. De meesten zeggen het toch te doen omdat het gratis is (40 procent), om moeilijk verkrijgbare muziek te bemachtigen (23 procent), of om nieuwe muziek te ontdekken (22 procent).

Potentie

Anderzijds laat het onderzoek zien dat er potentie is voor betaalde online muziekdiensten. Maar liefst 85 procent van de ondervraagde jongeren zegt bereid te zijn te betalen voor een dienst waarbij onbeperkt legaal muziek kan worden gedownload. Veel van hen (57 procent) zeggen dan niet langer gebruik te zullen maken van bijvoorbeeld Bittorrent.

Cd's

Toch blijken de jongeren wel degelijk te hechten aan ouderwetse albums. Maar liefst 77 procent van de ondervraagden zegt ook cd's te zullen blijven kopen als er een goed legaal online alternatief komt.

De meesten zeggen graag een fysiek product te willen bezitten. Ook hechten jonge muziekliefhebbers aan de bijgeleverde cd-boekjes, geeft een cd ze meer het gevoel de artiest te steunen, en merkt bijna de helft op dat een cd niet kan worden gedelete.

Cocktail

Eerder deze week meldde de Britse krant The Times dat iPod-fabrikant Apple, eigenaar van de online muziekwinkel iTunes, met verschillende grote platenmaatschappijen zou werken aan een digitale variant van complete albums, inclusief boekjes met foto's en songteksten.

Online muziekliefhebbers zijn eerder geneigd losse nummers te kopen dan complete albums. Het project, onder de naam Cocktail, zou moeten helpen de albumverkopen op internet weer aan te zwengelen.