AMSTERDAM - Vriendensite Facebook heeft maandag voor een onbekend bedrag de website Friendfeed overgenomen. Daarmee richt het bedrijf zijn pijlen nog nadrukkelijker dan voorheen op de opkomende Twitter.

Net als Twitter is Friendfeed een dienst waarmee internetters elkaar met kleine updates voortdurend op de hoogte kunnen houden van hun doen en laten. Friendfeed doet dat ondermeer door het aggregeren van bezigheden van zijn gebruikers elders op internet. Wie een foto op Flickr plaatst, een bookmark bewaart bij Delicious of een update post op Twitter, kan daarvan via Friendfeed melding van doen.

Overname

Dit zogenoemde microbloggen staat, vooral dankzij de opkomst van Twitter, de laatste tijd sterk in de belangstelling. Facebook, dat zijn eigen diensten onlangs al aanpaste om meer op de nieuwe trend aan te sluiten, trachtte Twitter daarom eerder dit jaar al eens over te nemen.

Het bedrijf had toen 500 miljoen dollar voor Twitter over, maar de eigenaren van de microblogdienst wezen dat bod af. De overname zou worden voldaan in aandelen, die volgens Twitter in werkelijkheid veel minder waard waren.

Google

De aankoop van Friendfeed levert Facebook niet alleen een eigen microblogdienst op, maar bezorgt de netwerksite bovendien een aantal prominente veteranen van de internetindustrie. Friendfeed is opgericht door vier voormalige medewerkers van Google, onder wie Paul Buchheit. Die stond bij Google onder meer aan de wieg van e-maildienst GMail, het succesvolle advertentieprogramma AdSense en het bedrijfmotto 'Don't be evil'.

Zijn collega Bret Taylor ontwikkelde Google Maps. "Onze websites delen eenzelfde visie", laat hij weten in een persverklaring. "Beiden zijn er om mensen contacten met hun vrienden te laten onderhouden."

De twee bedrijven maakten de overname maandag bekend. Friendfeed blijft voorlopig zelfstandig voortbestaan, aldus een aankondiging. Wat Facebook voor Friendfeed betaalt, heeft het bedrijf niet naar buiten gebracht.