AMSTERDAM - De recent aangekondigde samenwerkingsovereenkomst tussen Microsoft en Yahoo bevat een verrassende bepaling: Yahoo krijgt na vijf jaar niet een kleiner, maar juist een groter deel van de opbrengsten.

Dat blijkt uit documenten die Yahoo dinsdag indiende bij de Amerikaanse beursautoriteit SEC. Het internetbedrijf en Microsoft maakten vorige week bekend in de komende tien jaar hun krachten te bundelen, om concurrent Google beter het hoofd te kunnen bieden.

Volgens de overeenkomst gaat Microsofts zoekmachine Bing die van Yahoo vervangen. Bing wordt wel verbeterd en uitgebreid aan de hand van de zoektechnologie van Yahoo, waarop Microsoft een licentie krijgt.

Advertenties

Yahoo gaat volgens de plannen de advertentieverkoop rond de zoekresultaten verzorgen, zowel op de eigen sites als op die van Microsoft. Het plan is vooral aantrekkelijk, omdat Yahoo en Microsoft in de Verenigde Staten samen een marktaandeel hebben van zo'n 20 procent. Daardoor vormen ze samen een geloofwaardiger alternatief voor concurrent Google dan op zichzelf.

Aandeel

Bij de aankondiging van de samenwerking lieten de twee bedrijven vorige week weten dat Yahoo de eerste vijf jaar 88 procent van de inkomsten uit de gezamenlijke advertentieverkoop krijgt. Naar nu blijkt, gaat dat aandeel in de tweede helft van de tienjarige krachtenbundeling niet omlaag, maar juist omhoog naar 90 procent.

Microsoft heeft wel het recht om na vijf jaar de exclusiviteit van de advertentiedeal op te zeggen, en dus naast Yahoo met andere partners samen te werken. In dat geval stijgt het aandeel van Yahoo zelfs naar 93 procent.

Medewerkers

De softwaregigant betaalt Yahoo verder de eerste drie jaar jaarlijks 50 miljoen dollar om de kosten van de implementatie van de samenwerking op te vangen. Ook neemt Microsoft tenminste vierhonderd medewerkers van Yahoo over.

Paringsdans

De overeenkomst tussen de twee bedrijven volgt op een langdurige, moeizame paringsdans. Microsoft trachtte Yahoo in 2008 nog over te nemen voor 47,5 miljard dollar. Toen dat mislukte, zocht Yahoo eerst samenwerking met concurrent Google, maar dat plan stuitte op bezwaren van de mededingingsautoriteiten. Uiteindelijk leidden maandenlange onderhandelingen alsnog tot toenadering tot Microsoft.

De waarde van het aandeel Yahoo daalde na bekendwording van de samenwerking met zo'n 16 procent. Beleggers waren teleurgesteld dat in de overeenkomst geen betaling vooraf aan Yahoo was opgenomen.