AMSTERDAM - De ontwikkelaars wier Google Voice-applicatie onlangs door Apple is verwijderd uit de App Store, moeten ontevreden klanten zelf het volledige aankoopbedrag terugbetalen. Apple houdt zijn aandeel wel.

Dat schrijft Kevin Duerr van het softwarebedrijf Riverturn op zijn weblog. Het bedrijfje ontwikkelde een iPhone-applicatie voor Google Voice, een beldienst die door het internetbedrijf wordt aangeboden.

Apple verwijderde VoiceCentral onlangs uit de App Store, omdat de toepassing 'bestaande functionaliteit van de iPhone dupliceert'. Tegelijkertijd weigerde het bedrijf een door Google zelf ontwikkelde Voice-applicatie toe te laten.

Onderzoek

Critici vermoeden dat Apples telecompartner AT&T de hand heeft gehad in de weigering. De mobiele provider zou vrezen voor zijn inkomsten, omdat Google Voice goedkoop of zelfs gratis bellen en sms'en mogelijk maakt. Hoewel AT&T dat ontkent, werd eerder deze week duidelijk dat de Amerikaanse telecomwaakhond FCC een onderzoek instelt naar de gang van zaken.

De verwijdering betekent dat Riverturn geen updates voor VoiceCentral meer kan verspreiden. Als klanten daardoor ontevreden zijn, moet het bedrijf ze volgens Apple het volledige aankoopbedrag vergoeden. Apple, dat zelf wel 30 procent opstrijkt van de inkomsten uit de App Store, draagt daar niet aan bij.

Communicatie

Duerr beklaagt zich ook over de gebrekkige communicatie van Apple. Het bedrijf wil tegenover Riverturn niet nader ingaan op de precieze redenen van de weigering, en kan ook niet zeggen wat het bedrijf eventueel zou kunnen aanpassen om de applicatie alsnog geaccepteerd te krijgen.