Bing snoept van marktaandeel Google

AMSTERDAM - Microsofts zoekmachine Bing heeft zijn marktaandeel in de Verenigde Staten in de maand juli met ruim een procentpunt zien stijgen. Dat gaat vooral ten koste van Google.

Dat meldt webstatistiekenverzamelaar Statcounter maandag. Volgens het bedrijf had Bing, de vernieuwde versie van Microsofts zoekmachine Live Search, in juli een marktaandeel van 9,41 procent, tegen 8,23 een maand eerder.

Microsoft kondigde afgelopen week aan de krachten op gebied van zoektechnologie te gaan bundelen met Yahoo, de nummer twee in de Verenigde Staten.

Samenwerking

Volgens de overeenkomst krijgt Microsoft beschikking over Yahoos zoektechnologie om Bing verder te verbeteren, en zal Bing de komende tien jaar de zoekmachine van Yahoo aandrijven. Yahoo gaat rond die zoekresultaten advertenties verkopen, zowel op de eigen sites als op die van Microsoft.

Zo hopen de twee een voor adverteerders aantrekkelijk alternatief te bieden voor marktleider Google. De twee bedrijven gaan de opbrengsten van de samenwerking delen, al incasseert Yahoo in de eerste jaren het leeuwendeel.

Door de gestegen populariteit van Bing groeide het gezamenlijke marktaandeel van de twee zoekmachines tot boven de 20 procent. Dat van Yahoo daalde in juli licht, van 11,04 naar 10,95 procent.

Google

Google blijft volgens Statcounter verreweg de grootste, met een marktaandeel van 77,54 procent in de Verenigde Staten. Dat is wel bijna een procentpunt minder dan in juni (78,48 procent).

Buiten de Verenigde Staten is de suprematie van Google nog groter. In veel Europese landen ligt het marktaandeel van de zoekgigant ruim boven de 90 procent.

Tip de redactie