KPN geeft frequenties Telfort terug

DEN HAAG - Telecombedrijf KPN geeft een deel van de frequenties van zijn dochterbedrijf Telfort terug aan de Nederlandse overheid.

Het gaat om frequenties die horen bij een zogeheten DCS 1800-vergunning en een UMTS-vergunning, voor onder meer snel mobiel internet, die in 1998 en 2000 aan Telfort werden toegewezen.

Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) wil voorkomen dat de frequenties lang onbenut blijven en dat ze weer snel beschikbaar komen voor marktpartijen.

Het ministerie van Economische Zaken liet vrijdag weten dat dit komend najaar wordt bezien in samenhang met de uitgifte van andere frequenties voor mobiele communicatie.

Consument

''Het bedrijfsleven en de consument zijn er niet mee gediend als schaarse frequenties ongebruikt op de plank blijven liggen'', zei Marita Schreur, directeur-hoofdinspecteur van het Agentschap Telecom in een reactie op het besluit van KPN om de frequenties deels terug te geven.

KPN kwam daar vrijdag mee, nadat de voorzieningenrechter de bezwaren van deze onderneming tegen de dwangsom van 5 miljoen euro had afgewezen.

Die dwangsom kan oplopen tot 40 miljoen euro en KPN zegt geen onnodige financiële risico's te willen lopen.

UMTS-vergunning

Telfort, dat in 2005 door KPN werd overgenomen, kreeg evenals KPN een zogeheten UMTS-vergunning. Dat brengt met zich mee dat de ondernemingen zelf moeten zorgen voor voldoende dekking en dat ze hun eigen frequenties gebruiken.

Telfort moest op 1 januari 2007 voldoen aan deze zogeheten uitrolverplichting, maar dat was volgens het agentschap niet het geval.

Gevolg

Volgens KPN komt de zienswijze van het Agentschap neer op een verplichting om twee netwerken uit te rollen voor KPN en Telfort.

KPN is het daar niet mee eens. Voor de klanten heeft het teruggeven van de frequenties geen gevolgen, aldus KPN.

Lering

Het ministerie van Economische Zaken zegt lering te hebben getrokken uit de eerdere veiling van UMTS-frequenties en dat maximalisatie van de opbrengst nu geen doel is voor de Staat.

Geprobeerd wordt de uitgifte zo vorm te geven dat de bedrijven elkaar niet te veel opjutten en dat er geen sprake zal zijn van een pyrrusoverwinning bij degene die de frequenties in handen krijgt.

Tip de redactie