Cybercrime wordt niet geregistreerd

DEN HAAG - Cijfers over cybercrime (internetcriminaliteit) zijn via de politiecomputers moeilijk op te hoesten. De politie houdt dit niet apart bij.

Dat heeft Frans Kolkman, hoofd van het Bureau Digitale Expertise van de politie maandag gezegd. Dat komt omdat de aangiftes worden geregistreerd als bijvoorbeeld oplichting of een andere 'gewone' criminele handeling.

Behoefte aan een aparte registratie is er niet, zeiden verscheidene politiefunctionarissen.

Het ministerie van Justitie streeft wel naar meer inzicht en wil een zogenoemde ''nulmeting'' (onderzoek) doen om inzicht te krijgen in de manieren waarop en de mate waarin individuele mensen en bedrijven te maken hebben met internetcriminaliteit.

Fraudedossiers

Nu zijn alleen onderzoeksgegevens bekend van bijvoorbeeld de Hogeschool Leeuwarden. Daaruit blijkt dat 39 procent van de 603 ondervraagden de afgelopen twaalf maanden wel eens een poging tot oplichting is tegen gekomen op internet of via e-mail.

Na het doorpluizen van 314 fraudedossiers van de politie bleek verder dat het slachtoffer meestal was ''overgehaald'' om te betalen voor diensten of goederen die niet waren geleverd.

Verantwoordelijk

Toch vindt nog geen 10 procent van de door de Hogeschool ondervraagden dat men zelf verantwoordelijk is voor de eigen veiligheid op internet. Ruim 45 procent vindt dat een taak voor de provider, 16,7 procent wijst naar de overheid, 13,4 procent naar de eigenaren van websites.

Meer dan de helft van de ondervraagde internetgebruikers beveiligt zijn of haar pc tegen identiteitsdiefstal of diefstal van financiƫle gegevens.

Marktplaats

Uit onderzoek van Pay Pal blijkt dat 77 procent van de Nederlanders bankiert via het internet. Ongeveer de helft van de Nederlanders maakt gebruik van Marktplaats.

Bij Marktplaats.nl komen dagelijks tien tot vijftien meldingen van oplichting binnen. Dat zei Chantal Malfeyt, manager vertrouwen en veiligheid van de website, maandag.

Dat valt mee vergeleken met de 255.000 nieuwe advertenties die dagelijks binnenkomen, maar elke melding is erg, zei zij. ''Het is een schending van vertrouwen.'' Bij dergelijke meldingen blokkeert het bedrijf de adverteerder en krijgt de gedupeerde het advies aangifte te doen.

Marktplaats, een van de bedrijven die meedoen aan de campagne Veilig Internetten, doet zelf geen aangifte.

Maar zij waarschuwt de 6,5 miljoen bezoekers van de site wel. Handel altijd in persoon met aanbieders, is de belangrijkste tip. Binnenkort krijgen de vier miljoen geregistreerde gebruikers in de nieuwsbrief een verhaal over de nieuwe campagne.

Beveiliging

Meer dan de helft van de bevolking maakt zich geen zorgen over de beveiliging van internet.

Een op de tien mensen die Hyves gebruiken heeft informatie als geboortedata en namen van hun kinderen op hun profiel openstaan voor alle Hyvers of zelfs niet-Hyvers. Hyves biedt de mogelijkheid om die informatie af te schermen tegen onbekenden.

Tip de redactie