AMSTERDAM - Softwareconcern Microsoft en internetbedrijf Yahoo zijn dichtbij een akkoord over samenwerking op het gebied van zoektechnologie en online advertentieverkoop.

Dat melden verschillende Amerikaanse media. Volgens financieel persbureau Bloomberg en de doorgaans goed ingevoerde Kara Swisher van de Wall Street Journal zouden de twee bedrijven hun krachtenbundeling komende week al kunnen aankondigen.

Yahoo en Microsofts Bing zijn de tweede en derde zoekmachine in de Verenigde Staten, met een gezamenlijk marktaandeel van zo'n 27 procent. Daarmee hebben ze een grote achterstand op marktleider Google (65 procent).

Door hun krachten te bundelen, zouden de twee een geloofwaardig alternatief voor Google kunnen bieden op de online reclamemarkt. Naar verluidt zou Microsoft volgens de plannen enkele miljarden aan Yahoo betalen om de advertentieactiviteiten van de zoekmachine over te nemen.

Paringsdans

Microsoft en Yahoo zijn al anderhalf jaar verwikkeld in een ingewikkelde paringdans. Microsoft trachtte het kwakkelende internetbedrijf in 2008 tevergeefs over te nemen voor ruim 47 miljard dollar. Dat mislukte, omdat de toenmalige leiding van Yahoo het bod te laag vond.

Het internetbedrijf sloot vervolgens een overeenkomst met Google, dat advertenties zou gaan verkopen naast de zoekresultaten van Yahoo, maar dat plan werd afgeblazen toen het stuitte op bezwaren van de mededingingsautoriteiten.

Google

Microsoft bleef bij monde van topman Steve Ballmer belangstelling tonen voor samenwerking met Yahoo. Het softwareconcern ondervindt steeds meer concurrentie van Google, dat niet alleen een sterke positie heeft op de markt voor online diensten, maar inmiddels ook software levert die concurreert met Microsoft-producten, zoals webbrowser Chrome en het later dit jaar te verschijnen besturingssysteem Chrome OS.

Het softwareconcern reageerde eerder deze week op die onntwikkeling met de aankondiging dat het een gratis online versie gaat aanbieden van zijn kantoorsoftwarepakket Office.

Bing

Ook lanceerde Microsoft vorige maand zoekmachine Bing, de opvolger van Windows Live Search. Die vernieuwde zoekmachine lijkt volgens de eerste cijfers een klein succesje. Volgens cijfers van onderzoeksbureau comScore steeg het marktaandeel van Microsofts zoekdienst in juni met 0,4 procentpunt naar 8,4 procent.

Die winst lijkt echter vooral ten koste te gaan van Yahoo, dat een half procentpunt verloor. Googles marktaandeel bleef ongewijzigd.