AMSTERDAM - De Amerikaanse sociale netwerksite Tagged.com heeft zich de woede op de hals gehaald van de openbaar aanklager in de staat New York.

Die beschuldigt de site er van miljoenen identiteiten te hebben gestolen van argeloze internetgebruikers, zonder toestemming adresboeken te hebben 'geplunderd' en misleidende spamberichten te hebben verzonden.

De site voerde eerder dit jaar een omstreden virale marketingcampagne om leden te werven. Internetgebruikers kregen een mailtje dat afkomstig leek van vrienden, die er op wezen dat er foto's van de ontvanger op Tagged zouden staan. In werkelijkheid was de site zelf de afzender.

Privéfoto's

Om de foto's te bekijken, moesten gebruikers zich eerst op de site registreren. De foto's bleken vaak niet te bestaan. Bovendien stuurde Tagged vervolgens vergelijkbare mails aan contacten van het nieuwe lid, zo beweert aanklager Andrew Cuomo, die van plan is om de Tagged te vervolgen.

Na een stortvloed van klachten beëindigde Tagged de campagne vorige maand, maar toen had de site volgens Cuomo al zo'n zestig miljoen misleidende e-mails verzonden.

Verwarrend

Tagged zegt in een reactie dat de campagne is gestopt nadat het bedrijf na klachten ontdekte dat de registratieprocedure "verwarrend" was.

Volgens Greg Tseng van het bedrijf heeft Tagged "zich in geen geval zonder toestemming toegang verschaft tot iemands adresboek of e-mails verzonden", maar de netwerksite erkent dat nieuwe gebruikers die toestemming in hun verwarring soms wellicht onbedoeld hebben gegeven.