AMSTERDAM - De New York Times overweegt internetters 5 dollar per maand te laten betalen voor toegang tot zijn website.

Dat blijkt uit een enquête die de krant onder abonnees van zijn papieren editie heeft laten houden, zo bevestigt een woordvoerster van de krant tegenover persbureau Bloomberg. Die abonnees zouden zelf een gereduceerd tarief van 2,50 dollar moeten betalen.

Het dagblad experimenteerde eerder met betaalde toegang tot bepaalde onderdelen van de site, zoals columns en archieven. Dat experiment werd in 2007 na twee jaar beëindigd.

De krant meldde destijds dat de 227 duizend betalende gebruikers jaarlijks goed waren voor tien miljoen dollar, maar dat de dienst weinig groeipotentie had. De meeste bezoekers bereiken de website van de krant via zoekmachines zoals Google, en zijn niet bereid om voor toegang te betalen.

Advertenties

Een gratis toegankelijke website zou meer bezoekers trekken, en zo meer advertentiegelden genereren, redeneerde Vivian Schiller van de New York Times destijds.

Door de kredietcrisis heeft de online advertentiemarkt echter flinke klappen opgelopen. De omzet uit reclame op de sites van de krant liep in het eerste kwartaal van dit jaar terug met 8 procent.

Murdoch

In mei voorspelde Rupert Murdoch, eigenaar van het concurrerende mediaconcern News Corp, al dat 'gratis' op internet binnenkort verleden tijd zou zijn. Hij liet toen weten 'binnen twaalf maanden' geld te gaan vragen voor toegang tot sites van zijn kranten, waaronder de Britse Times, de New York Post, The Sun en The Australian.

Een andere bekende titel van News Corp, de Wall Street Journal, is al langer grotendeels alleen beschikbaar voor betalende abonnees.