Zware klappen voor omstreden advertentiebedrijf

AMSTERDAM - Het omstreden Britse advertentiebedrijf Phorm heeft zware klappen te verduren gehad. Deze week besloten de twee grootste breedbandproviders voorlopig af te zien van toepassing van de omstreden technologie 'Webwise'.

Webwise heeft in Groot-Brittannië veel stof doen opwaaien. Het systeem zou het internetgedrag van klanten van deelnemende providers vastleggen, en ze aan de hand daarvan advertenties voorschotelen die aansluiten bij hun persoonlijke interesses. Privacyvoorvechters waren fel tegen het systeem gekant.

De technologie leidde ook tot ophef in Brussel. Europees Commissaris Viviane Reding (Informatietechnologie) startte in april een procedure tegen Groot-Brittannië om het land te dwingen zijn privacywetgeving aan te passen. Ze eiste dat daarin wordt vastgelegd dat burgers niet online mogen worden gevolgd zonder dat ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven.

Zakelijk

Deze week zagen zowel British Telecom (BT) als TalkTalk af van plannen om het systeem op hun netwerk te implementeren. Beide internetproviders, de twee grootste aanbieders van breedbandinternet in het Verenigd Koninkrijk, zeggen overigens dat aan dat besluit niet zozeer privacyoverwegingen alswel zakelijke redenen ten grondslag liggen.

Toestemming

TalkTalk zegt zich te willen concentreren op de integratie van Tiscali, een concurrent die het onlangs overnam. Het bedrijf zou Webwise alleen hebben ingeschakeld bij klanten die daar expliciet toestemming voor verlenen. Bij BT zouden klanten zelf bezwaar hebben moeten maken om niet door Phorm te worden gevolgd.

Eerder zag ook Orange van deelname af. De provider meende dat klanten zich zorgen zouden maken over de privacyaspecten van Webwise.

Virgin

Na bekendmaking van het vertrek van Phorms belangrijkste partners daalde de beurswaarde van het bedrijf met zo'n 50 procent. Een andere grote provider, Virgin, overweegt nog wel om Webwise te gaan gebruiken.

Tip de redactie