'Pretium moet stoppen met misbruik naam OPTA'

HAARLEM - Telecombedrijf Pretium moet stoppen met het misbruiken van de goede naam en reputatie van OPTA, de telecomtoezichthouder.

Dit eiste OPTA donderdag in een kort geding voor de rechtbank in Haarlem. Volgens OPTA had een callcentermedewerker bij de werving van klanten voor Pretium de indruk gewekt dat het telecombedrijf met goedkeuring of in opdracht van de toezichthouder belt.

Naar aanleiding van een tv-uitzending van TROS Radar hierover op 29 september had OPTA op 2 oktober vorig jaar Pretium gesommeerd te stoppen met deze manier van werven.

Pretium liet weten hieraan gehoor te zullen geven, maar volgens OPTA waren in een uitzending van VARA Kassa van 4 april opnieuw soortgelijke gesprekken te horen van een callmedewerker.

Misleid

Die zou een potentiële klant hebben 'misleid' door deze voor te houden dat de telecomtoezichthouder aan Pretium toestemming zou hebben gegeven om de telefoontarieven te verlagen. OPTA stelt dat de consument moet weten dat de toezichthouder geen bemoeienis heeft met deze verkooppraktijken van Pretium.

Rectificatie

Als Pretium doorgaat met het misbruiken van de naam OPTA eist de toezichthouder 30.000 euro per overtreding met een maximum van 400.000 euro. Ook wil OPTA dat Pretium een rectificatie plaatst in een landelijk dagblad waarin staat dat OPTA geen enkele bemoeienis heeft gehad bij de totstandkoming van abonnements- en gesprekstarieven van Pretium.

De voorzieningenrechter doet vermoedelijk uitspraak op 16 juli.

Boete

Pretium is vaker in opspraak gekomen vanwege omstreden verkoopmethoden. In maart legde de Consumentenautoriteit het bedrijf een boete op van 87 duizend euro, omdat het bedrijf tijdens telefonische verkoopgesprekken niet duidelijk maakt  namens welk bedrijf er wordt gebeld en wat het doel van het telefoontje is.

Tip de redactie