AMSTERDAM - Online videoplatform Joost gaat zijn bedrijfsmodel drastisch herzien. Daarbij vallen bovendien veel ontslagen.

Joost werd in 2006 - nog onder een andere naam - gelanceerd door Niklas Zennström en Janus Friis, de internetondernemers die eerder furore maakten met muziekruilprogramma Kazaa en met internetbeldienst Skype.

De dienst maakte aanvankelijk gebruik van zogenoemde peer-to-peertechnologie om gebruikers met speciale software via internet - legaal - naar tv-programma's te laten kijken.

Flash

Vorig jaar besloot Joost over te schakelen op een website met Flash, dezelfde techniek die ook wordt gebruikt door onder meer Youtube. De noodzaak om aparte software te installeren, zou een te grote drempel hebben gevormd om Joost te gebruiken. Advertenties moesten voor de inkomsten zorgen.

Kennelijk heeft die stap niet tot voldoende groei geleid. In een persbericht laat het bedrijf weten een 'white label'-videodienst te gaan aanbieden. Andere partijen kunnen Joost dan tegen betaling gebruiken om online video te distribueren, en daar hun eigen merk aan verbinden.

Ontslagen

Tegelijk gaat Joost drastisch reorganiseren. Het bedrijf ontslaat een groot aantal medewerkers. Volgens AdvertisingAge blijven twintig van de huidige negentig banen behouden. Ook wordt het Nederlandse kantoor in Leiden gesloten. Joost houdt zijn kantoren in New York en Londen wel aan.