AMSTERDAM - Een nieuwe dienst van Google moet bedrijven helpen om slimmer in te spelen op de stemming onder consumenten en de staat van de economie.

De dienst, Google Barometer, legt economische indicatoren naast gegevens over trefwoorden die bezoekers van de zoekmachine hebben ingetikt.

Zo kunnen reisbureaus bijvoorbeeld de koopbereidheid onder consumenten vergelijken met de populariteit van zoektermen die te maken hebben met vakantie, en hun aanbiedingen daarop aanpassen.

Recessie

"Dit is de eerste recessie waarin iedereen online is, en het zoekgedrag van consumenten is hierdoor feitelijk een weerspiegeling van wat er leeft in de maatschappij", zegt Pim van der Feltz van Google Nederland,

"Met de Google Barometer geven wij inzicht in de ontwikkeling van zoekopdrachten en hoe deze samenhangen met economische kerncijfers."

Insights

Barometer maakt gebruik van gegevens over onder meer de rentestanden, het consumentenvertrouwen en de stand van de beurs. Daarnaast put het uit de gegevens van Google Insights, een vorig jaar gelanceerde dienst die gebruikers de populariteit van zoekopdrachten laat analyseren door de tijd of in bepaalde regio's.

Insights richt zich met voornamelijk op gebruikers van Google advertentiedienst AdWords, die hun reclamecampagnes op de gegevens kunnen afstemmen.