AMSTERDAM - Presentator Adam Savage van het populaire tv-programma Mythbusters kreeg onlangs een rekening van maar liefst elfduizend dollar voor mobiel internetten over de grens. Toen hij daarover klaagde op Twitter, werd de factuur door AT&T verscheurd.

Savage zou in Canada enkele uren gebruik hebben gemaakt van een mobiel usb-modem om op internet te surfen. Volgens telecombedrijf AT&T zou hij daarbij negen gigabyte aan data hebben ontvangen. Net als in Europa hanteren ook Amerikaanse mobiele providers enorme tarieven voor mobiel internetgebruik in het buitenland.

Savage uitte zijn woede over de rekening via Twitter, en riep zijn tienduizenden fans op om zijn bericht verder te verspreiden. 'AT&T' werd zo al snel een van de populairste onderwerpen op de microblogdienst, die die dag verder vooral in het teken stond van de dood van Michael Jackson.

Aandacht

Nog dezelfde dag belde AT&T de boze tv-ster op, waarna de rekening werd verscheurd. "Blijkbaar heb je genoeg Twitter-volgelingen om onze aandacht te trekken", liet een medewerker van het telefoonbedrijf zich tegen Savage ontvallen.

KLM

Steeds meer bedrijven gebruiken diensten als Twitter om een vinger aan de pols te houden bij hun klanten. De Nederlandse ondernemer Marc van der Chijs werd onlangs ongevraagd door KLM omgeboekt van economy naar business class, nadat hij op Twitter zijn ongenoegen over de service van de luchtvaartmaatschappij had geuit.

Voorrecht

Savage is blij dat hij de rekening niet hoeft te betalen, maar merkt wel op dat dit niet het voorrecht van beroemdheden zou moeten zijn. "Telecombedrijven moeten ophouden te denken in kilobytes, en beginnen te denken in klanten", twittert hij.