CDA wil online contentpolitie

AMSTERDAM – Er moet een toezichthouder komen die in de gaten houdt wie ongeoorloofd online content van andere partijen gebruikt.

Deze contentpolitie moet ook in staat zijn sancties op te leggen. Daarvoor pleit CDA-Kamerlid Joop Atsma tegenover NU.nl.

Hij reageert daarmee op het rapport van de commissie Brinkman. Deze commissie onderzocht hoe de overheid de alsmaar verslechterende markt voor kranten een steun in de rug kan geven.

Eén van de voorstellen is om een heffing in te voeren waarbij internetgebruikers met een paar euro de verloren inkomsten compenseren. Vooral het gratis nieuws lezen online zou een reden zijn waarom kranten omzet zien dalen.

Oplossingsrichting

“De analyse van de commissie Brinkman is goed, maar de oplossingsrichting valt me tegen”, betoogt Atsma. “De internetheffing wordt namelijk een soort generieke heffing, een extra belasting. Het werkelijke probleem ligt in de markt zelf. Content kan door iedereen worden gebruikt, zonder dat daar een auteursrechtelijke vergoeding tegenover staat.”

De CDA-politicus acht het onbegrijpelijk en ontoelaatbaar dat het werk van krantenredacties klakkeloos wordt overgenomen. “Met een heffing pleit je eigenlijk slecht gedrag goed.”

“Met een toezichthouder die meekijkt wat er op het internet gebeurt kan dat probleem aangepakt worden. Het speelt zich af in een open omgeving dus het is makkelijk te signaleren wie wat doet.”

Markt

Atsma verwacht dat de twintig miljoen euro die Brinkman via de internetgebruikers op wilde halen ook via de markt binnenkomt.

“Grote partijen die nu content overnemen zijn bereid om te betalen mits het goed georganiseerd is. Tegelijkertijd ontstaat er ook een onderlinge controle waardoor je niet direct naar sancties hoeft te kijken. Al zijn die natuurlijk makkelijk op te leggen.”

NVJ

Om het plan mogelijk te maken ziet het Kamerlid een rol voor de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), het Commissariaat voor de Media en misschien ook wel voor de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Deze partijen moeten komen tot het uitwerken van een online contentpolitie.

Het liefst ziet Atsma een Europese aanpak, om daarna buiten de Europese grenzen te treden. “Eerst moeten we het in Nederland goed regelen. De kranten hebben minder last van wat op wereldwijde schaal gebeurt dan de activiteiten op de binnenlandse markt."

Tip de redactie