AMSTERDAM - Er moet een heffing worden ingevoerd op internetverbindingen, waarvan de opbrengst ten goede komt aan innovatieprojecten van traditionele media, zoals dagbladen.

Dat is een van de aanbevelingen van de commissie-Brinkman, die zich in opdracht van minister Ronald Plasterk (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) boog over de toekomst van de Nederlandse dagbladsector.

Volgens het rapport, dat dinsdag in Den Haag wordt gepubliceerd, moet worden gedacht aan een "opslag van enkele euro's per jaar op de internetaansluiting voor de Nederlandse huishoudens". De maatregel kan ongeveer 20 miljoen euro opleveren.

Niet gratis

Dat geld zou volgens de commissie nodig zijn omdat media nog geen manieren zouden hebben ontwikkeld om geld te verdienen aan de online publicatie van nieuws. Bovendien kan de heffing volgens de commissie helpen om consumenten ervan bewust te maken dat nieuws op internet ook betaald moet worden.

Innovatie

Kranten kampen al jaren met weglopende abonnees en dalende advertentieinkomsten, onder meer door de opkomst van - vaak gratis toegankelijke - media als internet. De commissie, onder leiding van voormalig CDA-leider Elco Brinkman, onderzocht op welke manier de overheid innovatie in de dagbladsector kan bevorderen.

'Grote aarzelingen'

Plasterk liet in een eerste reactie weten 'grote aarzelingen' te hebben bij het voorstel voor een internetheffing. Hij ziet 'geen logische samenhang' tussen het gebruik van internet en de problemen waarmee de kranten te kampen hebben.

Bovendien heeft hij al acht miljoen euro uitgetrokken voor subsidie aan dagbladen. Plasterk wil eerst bekijken waar dat toe leidt voor hij gaat nadenken over de vraag of er meer belastinggeld naar de kranten moet.

Plasterk komt na de zomer met een uitgebreidere reactie op het voorstel van de commissie.

Onzinnig

Een woordvoerder van internetprovider Ziggo noemde het plan voor de heffing dinsdag "volslagen onzinnig". "Dit is gewoon een soort belasting op internet", aldus de woordvoerder. Dat kan volgens hem een remmende werking op de ontwikkeling van het internet hebben.

Los daarvan vraagt Ziggo zich af of internet de kranten moet redden. "Als de fietsenindustrie slecht gaat, moet er dan een heffing komen op auto's?", vraagt de woordvoerder zich af.