AMSTERDAM - Naarmate het aantal internetgebruikers wereldwijd toeneemt, wordt online adverteren een steeds belangrijker onderdeel van de marketing mix. Omdat het gebruik van banners vrij controversieel is, zoeken adverteerders naar andere vormen van internetreclame.

Karen L. Becker-Olsen van New York University onderzocht de effectiviteit van banner-reclame en gesponsorde content bij web communities. De resultaten wezen uit dat zowel communities als adverteerders profiteren van gesponsorde content.

Gesponsorde content zorgt vooral voor een positieve houding ten opzichte van de adverteerder en maakt dat consumentenrespons tegenover de producten of diensten verbetert: consumenten schatten de kwaliteit hoger, zien de betrokken adverteerder eerder als marktleider en zijn tot op zekere hoogte ook meer bereid om een daadwerkelijke aankoop te doen.

Uit het onderzoek bleek verder dat reclameboodschappen met gesponsorde content anders verwerkt worden dan banner-reclame. Het hangt dan ook van het doel van de reclame af of adverteerders beter banners of gesponsorde content kunnen gebruiken. In sommige gevallen kan een combinatie van beide het meest effectief zijn.