AMSTERDAM - Google gaat zich op zogenoemde microblogdiensten storten. Dergelijke sites, waarvan Twitter het bekendste voorbeeld is, kunnen voor zeer actuele zoekresultaten zorgen.

Twitter is een dienst waarbij gebruikers elkaar in korte berichtjes ('tweets') van maximaal 140 tekens op de hoogte kunnen houden van hun doen en laten. De populariteit van de site is het afgelopen jaar sterk toegenomen.

Steeds vaker wordt Twitter gebruikt om de actualiteit te bespreken, zoals de vliegramp met een toestel van Air France of, dit weekeinde, de protesten na de omstreden verkiezingen in Iran.

Interessant

Voor zoekmachines als Google zijn dergelijke diensten zeer interessant: ze bieden de mogelijkheid om gebruikers zeer actuele resultaten te tonen. Traditionele zoekresultaten van bijvoorbeeld Google zijn doorgaans tenminste enkele uren oud, omdat het enige tijd duurt voordat de zoekmachine een website heeft geïndexeerd.

Het bedrijf toonde daarom eerder belangstelling voor samenwerking met Twitter. Volgens sommige geruchten was er zelfs sprake van overnameplannen. In mei kondigde Twitter aan zelf ook te werken aan een zoekmachine op basis van tweets.

Eigen dienst

Een onafhankelijk weblog dat de activiteiten van Google nauwlettend volgt, vermoedt dat het bedrijf inmiddels aan een eigen microblogzoekdienst werkt. De site trof daarvoor aanwijzingen aan in een dienst die internetters in gelegenheid stelt om bij te dragen aan het vertalen van Google-diensten.

Daar is sprake van een 'microblogsearch', een functionaliteit waarbij Twitter als voorbeeld met name wordt genoemd.

Volgens de site zou de microblogzoekdienst worden geïntegreerd in de reguliere zoekresultaten van Google.