AMSTERDAM - Twitter gaat experimenteren met verificatie van de accounts van beroemdheden. Zo hoopt de snelgroeiende microblogdienst een einde te maken aan de vele nepaccounts van bekende personen.

Dat schrijft Biz Stone, een van de oprichters van Twitter, op het bedrijfsblog van de dienst. Steeds vaker duiken op Twitter nepaccounts op van beroemdheden. Zo daagde een Amerikaanse honkbalcoach Twitter vorige maand voor de rechter, omdat een gebruiker onder zijn naam onvriendelijke berichten had gepost over een overleden speler van zijn team.

Ook onder meer de NOS kreeg de laatste weken enkele malen te maken met imitators. De omroep liet vrijdag donderdag verschillende accounts verwijderen van gebruikers die zich voordeden als onder meer bekende presentatoren van het NOS Journaal.

Vignet

Volgens Stone introduceert Twitter deze zomer geverifieerde accounts voor bekende gebruikers. Die worden voorzien van een vignet, waaraan gebruikers kunnen zien dat de berichten werkelijk zijn gepost door een beroemdheid. Het is onduidelijk hoe Twitter de echtheid van de accounts gaat controleren.

Experiment

Stone zegt dat het in eerste instantie om een kleinschalig experiment gaat. De afwezigheid van zo'n vignet wil dus niet zeggen dat een account nep is. Hij raadt gebruikers aan om bij twijfel te kijken of op de officiële website van de beroemdheid een link naar het Twitteraccount te vinden is.