Toezichthouder VS dwingt spamprovider offline

AMSTERDAM - Het Californische internetbedrijf Triple Fiber Network (3FN) is een grote bron van spam, kinderporno en kwaadaardige software, zegt de Amerikaanse toezichthouder FTC. Die dwong het bedrijf donderdag daarom offline.

Volgens de FTC biedt 3FN faciliteiten aan cybercriminelen, die het netwerk van het bedrijf ondermeer gebruiken om zogenoemde botnets aan te sturen. Dat zijn netwerken van pc's, die door een virusbesmetting op afstand kunnen worden aangestuurd. De systemen worden door de eigenaren van het botnet bijvoorbeeld gebruikt om spam of kwaadaardige software te verspreiden.

Ook huisvestten de servers van het bedrijf onder meer spyware, virussen, kinderporno en phishingwebsites, die zijn opgezet om wachtwoorden en andere gevoelige gegevens van internetgebruikers te stelen.

Donkere krochten

Moederbedrijf Pricewert zou zijn diensten volgens de FTC "in de donkerste krochten van internet" hebben aangeboden. Zo maakte het reclame op een forum waar cybercriminelen met elkaar communiceren, zo meldt de toezichthouder.

De FTC zou beschikken over chatlogs die aantonen dat medewerkers van het bedrijd zelfs actief deelnamen aan discussies over de configuratie en bediening van botnets.

Afgesloten

Op verzoek van de FTC heeft een rechtbank in het Californische San Jose andere internetbedrijven opgedragen alle verbindingen van 3FN af te snijden. De provider is daardoor nu afgesloten van internet. Ook heeft de rechter 3FN bevolen zijn activiteiten in afwachting van een definitief vonnis te staken.

McColo

Het is voor het eerst dat een malafide provider door de Amerikaanse overheid van internet wordt afgesneden. Eind 2008 gingen wel twee andere Californische spamproviders, McColo en Atrovo, offline.

Dat gebeurde toen andere internetbedrijven hun dienstverlening aan de twee bedrijven staakten, nadat hun activiteiten aan het licht waren gekomen.

Met name de sluiting van McColo had een duidelijk matigend effect op het voorkomen van spam: nadat het bedrijf uit de lucht ging, nam de hoeveelheid ongewenste reclame wereldwijd sterk af. Dat duurde echter slechts enkele weken. Volgens de meeste schattingen bestaat ongeveer 90 procent van het wereldwijde e-mailverkeer uit spam.

Tip de redactie