AMSTERDAM - De oprichter van Geenstijl, Dominique Weesie, vertrekt bij dat weblog. Hij gaat zich enkel toeleggen op het voorzitterschap van Powned, de omroepvereniging die is voortgekomen uit die omstreden en tegendraadse website.

''Het was een moeilijke beslissing, maar de wet schrijft voor dat een omroep geen binding mag hebben met een commerciële partij'', constateerde Weesie woensdag.

Powned heeft volgens Weesie nu ongeveer 60.000 leden. Inmiddels heeft het Commissariaat voor de Media die aanmeldingen bekeken en goedgekeurd, zegt Weesie.

Volgens de mediawaakhond zitten er dus geen dubbeltellingen tussen of valse meldingen. ''Op dat gebied zijn we het braafste jongetje van de klas'', constateert Weesie.

Kindje

''Op dit moment ga ik de Pownedkar verder trekken. Daar heb ik zin in, maar ik heb er wel over getwijfeld. GeenStijl is wel mijn kindje. Dat laat ik niet zomaar achter me. Maar ik laat GeenStijl achter in de handen van een bekwame redactie en directeur Ambroos Wiegers.''

Weesie begeeft zich de komende maanden vooral in het Hilversumse lobbycircuit. De Raad voor Cultuur moet zich nog uitspreken over de toegevoegde waarde van een omroep als Powned in het omroepbestel.

Lobbyen

Minister Ronald Plasterk (Media) beslist dan in december of hij Powned toelaat tot het bestel. Om die beslissing in een positieve richting te duwen gaat Weesie lobbyen.

Powned gaat zich richten op hoger opgeleide jongere mannen. Als de vereniging een zendmachtiging krijgt, wil Weesie een lateavondprogramma gaan maken op Nederland 3.

Natte droom

''Die doelgroep is de natte droom van de STER'', analyseert Weesie. ''We willen jongeren interesseren voor actualiteiten. In ons omroepbestuur gaan wij verder niet op zoek naar oude omroepiconen als Wakker Nederland deed met Fons van Westerloo. Wij hebben geen zin in het opgraven van oude lijken. We zien wel waar het schip strandt.''

Weesie richtte GeenStijl in april 2003 op. Er werken ongeveer vijftien mensen. Sinds begin 2008 is GeenStijl volledig eigendom van uitgeverij De Telegraaf, maar al sinds maart 2006 had de uitgever een belang van 40 procent in het weblog.

Het Commissariaat voor de Media was woensdag niet bereikbaar voor commentaar op de beweringen van Weesie over de goekeuring van het ledental van Powned.