BERLIJN - Een huis waarin alle muziek-, beeld- en computerapparaten draadloos met elkaar en met internet verbonden zijn. Geen toekomstmuziek, maar werkelijkheid. Dat is de boodschap van Philips tijdens IFA, 's werelds grootste beurs voor consumentenelektronica, die vrijdag in Berlijn begint. Draadloze elektronische luxe is binnen handbereik van consumenten, maar vooralsnog alleen voor diegenen die daarvoor in de buidel willen tasten.

Nadat een paar jaar geleden de internethype ineenstortte, kreeg ook het publieke geloof in de draadloze woonomgeving een knauw. Bij fabrikanten gingen de technologische ontwikkelingen echter door, maar dan zonder het eerdere trompetgeschal. Bluetooth is het voorbeeld van een techniek die vrijwel geruisloos de markt heeft veroverd. Met Bluetooth is het onder meer mogelijk om informatie uit de zaktelefoon draadloos over te zetten in de computer.

Volgens Philips is de tijd echter rijp om zijn geloof in een door technologie verbeterbare wereld te verkondigen. Veel mensen zitten immers vastgesnoerd in een keurslijf van files en andere stressveroorzakende beperkingen. "Onnodig, want er is een wereld mogelijk waarin we altijd toegang hebben tot vermaak, informatie en dienstverlening", meent Rudy Provoost, bij de Philips-divisie Consumentenelektronica als directeur verantwoordelijk voor wereldwijde verkoop en service.

Basisstation

Onder de noemer 'Verbonden Planeet' heeft Philips een serie producten ontwikkeld voor een draadloze woonomgeving. Het hart van het draadloze WiFi-netwerk vormt een plat kastje met twee antennes. Dit 'basisstation' verbindt computer, de snelle internetverbinding (breedband) en alle apparatuur met elkaar. Zo zijn fotobestanden uit de computer op televisie te bekijken en is muziek van internet op de stereoset te beluisteren.

Critici hekelen de veiligheid van WiFi-verbindingen, die via de ether verlopen. Volgens Provoost houdt Philips het veiligheidsaspect nauwlettend in de gaten. De onderneming introduceert in september een draadloze adapter die de computer beveiligt.

Snel internet

Om zoveel mogelijk consumenten te bereiken, zoekt Philips aansluiting bij grote telefoniebedrijven om de ontwikkeling van de breedbandmarkt gezamenlijk te stimuleren. De samenwerking met KPN resulteert erin dat Philips-apparatuur vanaf dit najaar te koop is via de Primafoon-winkels. Omgekeerd verkoopt KPN-dochter Planet Internet het adsl-abonnement voor snel internet dat past bij het draadloze netwerk. Philips heeft vergelijkbare overeenkomsten met Belgacom, BT, T-Com, Telefónica en Telecom Italia. Met andere telecomconcerns is Philips nog in gesprek, aldus Provoost.

Ondanks de recessie meent Philips dat er een consumentenmarkt is voor draadloze techniek en bijpassende apparatuur. "We richten ons op 25- tot 45-jarigen die erg geïnteresseerd zijn in innovaties en die selecteren op merk en vormgeving", zegt Frank Pauli, marketingdirecteur Europa bij de divisie Consumentenelektronica.

"Daar zit nog steeds koopkracht." Daarnaast wijst hij erop dat prijzen in de elektronicamarkt altijd rap dalen. Zo daalde de gemiddelde prijs van een platte plasmatelevisie van meer dan 9300 euro in juni 2002 naar ruim 5200 euro in juni van dit jaar.