NEW YORK - De digitale krant heeft woensdag een flinke impuls gekregen van de Amerikaanse internetwinkel Amazon.

Het bedrijf presenteerde in New York een nieuwe e-reader die een groter scherm heeft en daardoor kranten beter weergeeft in digitale vorm.

Het gaat om de Kindle DX, die 489 dollar gaat kosten. The New York Times en The Washington Post doen mee aan een proef om er de krant deze zomer op uit te brengen.

Kindle

Amazon.com bracht vorig jaar met veel succes zijn eerste Kindle op de markt. De verkoop van elektronische boeken is daardoor aangezwengeld. De Kindle werd vooral populair sinds tv-ster Oprah Winfrey het apparaat omarmde.

Amazon investeert fors in digitale uitgaves. De bibliotheek van de internetwinkel omvat inmiddels 275.000 digitale boeken. Recentelijk verwierf het bedrijf ook de ontwikkelaar van de iPhone-applicatie Stanza, waarmee boeken en kranten kunnen worden gelezen.

Redding

E-readers zijn wel eens omschreven als de redding van de krantenindustrie. Papieren kranten hebben nu grote moeite om op te boksen tegen de grote hoeveelheid gratis nieuws dat op internet beschikbaar is.

Met e-readers zou het mogelijk zijn voor kranten om zich meer te onderscheiden.

Kinderschoenen

De markt staat echter nog in de kinderschoenen. Zo bleek eerder deze week dat The Wall Street Journal, goed voor een papieren oplage van 2 miljoen stuks, nog maar 15.000 abonnementen heeft afgesloten voor voorgaande versies van de Kindle.

De presentatie van het nieuwe Amazon-speeltje vond plaats in een voormalig hoofdkantoor van The New York Times.

Deze krant maakte dinsdag juist nog bekend de prijzen van papieren uitgaves met 33 procent te moeten verhogen om de kwaliteit te waarborgen.