AMSTERDAM - Het Nederlandse reclamebureau Black Magic Marker heeft dinsdag een Webby Award gewonnen.

Het bureau kreeg de prijs (een beeldje) voor de website tomtomsecrets.com, een 'geheime' interactieve handleiding die onontdekte functies van het navigatieapparaat onthult. Creatief directeur Fiona Jacob reageerde zeer verheugd. ''Het zijn toch wel de Oscars onder de website-awards.''

David Bowie

De Webby Awards worden jaarlijks door The International Academy of Digital Arts and Sciences uitgereikt aan de beste websites van de wereld. De prijs werd voor het eerst in 1996 toegekend. In de organisatie zitten 650 webexperts, zakenmensen, creatievelingen en bekende personen als David Bowie en Virgin Group-oprichter Richard Branson.

Het bureau maakte de site in opdracht van TomTom. Het bedrijf wilde zijn klanten meer wijzen op de nog veelal onbekende mogelijkheden van het apparaat. Black Magic Marker koos ervoor de nadruk te leggen op zogenaamd stiekeme toepassingen, die beter niet in de openbaarheid kunnen komen.

Liefde

Jacob: ''Ook omdat 90 procent van de klanten man is, hebben we die invalshoek gekozen. Zo kun je je TomTom inzetten bij het vinden van je grote liefde. Duik je juist wel of niet de file in? Verder krijg je tips over het deleten van je laatstbezochte adressen.''

Volgens Jacob is vooral in Zuid-Europa de meestgestelde vraag aan de TomTom-klantenservice hoe de gebruiker zijn 'adresgeschiedenis' kan verwijderen.

De site werd winnaar in de categorie Consumer Electronics. Tomtomsecrets.com trok binnen een jaar ruim een miljoen bezoekers. De makers gaan de prijs op 8 juni in New York ophalen.