AMSTERDAM - De woningsites Jaap en Brixter bundelen hun krachten. Per 1 juli gaan de huizensites van respectievelijk DSB en Telegraaf Media Nederland samen verder onder de naam jaap.nl.

Dat werd maandagochtend door beide woningsites bekendgemaakt. De combinatie gaat vol de strijd aan met marktleider Funda, eigendom van Wegener en de NVM.

De nieuwe website richt zich niet alleen op huizenzoekers, maar ook op woningeigenaren die niet meteen van plan zijn hun huis te verkopen.

Op de site komen alle ongeveer 3,5 miljoen koopwoningen van Nederland te staan met enkele basisgegevens die door de woningeigenaar kunnen worden aangevuld met relevante informatie.

Hyves

"Als een soort Hyves rond je eigen huis", zegt directeur Hans Voorn van jaap.nl. Zo kunnen foto's van het huis worden geplaatst en kunnen vrienden bijvoorbeeld commentaar geven op een verbouwing. Op basis van de beschikbare informatie geeft jaap.nl een indicatie van de waarde.

Huizenbezitters krijgen op de site ook te zien welke vergunningen buren hebben aangevraagd, hoeveel diefstallen er in de buurt plaatsvinden en of de WOZ-waarde van de gemeente klopt.

Brixter

Brixter, dat sinds vorig jaar online is, geeft momenteel naast een overzicht van het woningaanbod een indicatie van de waarde van huizen.

Het in 2007 gelanceerde Jaap heeft de ambitie in kwaliteit en kwantiteit het beste woningaanbod te presenteren.

Meer inzicht

Door deze kenmerken te combineren, krijgen huiseigenaren en woningzoekers meer inzicht in de woningmarkt, zegt Voorn.

"Woningzoekenden kunnen huizen beter bekijken en vergelijken. Daarmee kan de huizenzoeker in veel gevallen de vraagprijs van een koophuis beter beoordelen omdat er vergelijkbare huizen in de straat staan."

Transparantie

Transparantie is het sleutelwoord. "In de huizenmarkt is die nog steeds ver te zoeken", zegt Voorn. "Er is nog heel veel informatie over huizen die wordt achtergehouden voor het publiek. Wij willen dat allemaal gratis aanbieden op onze website."

Huub van Mierlo van Brixter concludeert dat de gezamenlijke marktpositie 'aanzienlijk' wordt versterkt. "Met een flinke campagne ter ondersteuning zet jaap.nl een doelstelling van een miljoen unieke bezoekers per maand in 2012."

Bezoekers

Momenteel trekt jaap.nl volgens Voorn ongeveer 600 duizend unieke bezoekers per maand en brixter.nl zo'n 250 duizend. Funda, in 2001 begonnen, zegt ruim drie miljoen unieke bezoekers per maand te hebben.

De joint venture heeft nog wel de toestemming nodig van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Het samenvoegen van de websites neemt ongeveer drie maanden in beslag.