AMSTERDAM - Nederlanders netwerken hoe langer hoe meer online. Hyves spant hierbij nog altijd de kroon, maar ook diensten als Twitter als Linkedin verheugen zich in een stijgende populariteit.

Inmiddels zegt 70 procent van de internettende Nederlanders online te netwerken, tegen 60 procent een jaar eerder en 40 procent in 2007. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim duizend mensen door onderzoeksbureau Ruigrok Netpanel in samenwerking met The Next Web Conference.

De uitkomsten werden vrijdag tijdens het driedaagse internetcongres in Amsterdam gepresenteerd. Het populairst is nog altijd Hyves (56 procent van de ondervraagden zegt een profiel te hebben), gevolgd door Schoolbank (33 procent) en MSN Spaces (18 procent). De laatste twee verliezen volgens de onderzoekers echter wel terrein.

Twitter

Twitter, dat de laatste maanden heel veel in de publiciteit is, wordt nu door 4 procent gebruikt. De dienst bezet hiermee inmiddels een zevende plek, nog achter LinkedIn, Facebook en Myspace. Opvallend is verder dat virtuele werelden nauwelijks gebruikt worden. Een jaar of drie geleden was Second Life nog een ware hype, maar slechts een schamele 1 procent zegt dit nog te gebruiken.

Privacy

Tot slot zegt 84 procent van de ondervraagden selectief te zijn met de persoonlijke informatie die ze op hun profielen zetten. Tegelijk geeft 9 procent aan dat zij wel eens ongewenste privéinformatie over zichzelf op internet hebben aangetroffen.